In 2008 is het Gebruiksbesluit van kracht geworden. Dit betekent dat er geen voorschriften meer zijn per gemeente maar dat de voorschriften voor de brandveiligheid van gebouwen nu landelijk geregeld zijn. Ook is het niet meer nodig voor alle gebouwen een vergunning aan te vragen. In een aantal gevallen is er alleen een meldingsplicht.
Het gebruiksbesluit zorgt ervoor dat de verantwoordelijkheid voor het brandveilig maken en houden van een gebouw bij de gebruiker ligt. Ook de bedrijven die geen vergunning hoeven aan te vragen zijn hiervoor verantwoordelijk. Daarom moeten alle bedrijven die beschikken over meer dan 50 m2 oppervlakte en voor publiek toegankelijk zijn een logboek aanmaken. Een logboek bevat alle gegevens waarmee u kunt aantonen dat u het gebruiksbesluit naleeft. Als politie, bouw- en woningtoezicht of de brandweer langskomen moet u dit kunnen overhandigen.
Het logboek brandveiligheidsvoorzieningen is een verplichting sinds het nieuwe besluit.
We geven advies bij de opzet van een logboek.
Wilt u meer weten?
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.